XVI ,,Rajd Tischnerowski” w Limanowej Szlakiem Beskidu Wyspowego

• By ml
  • 5 października, 2016
  • Komentowanie nie jest możliwe

W dniach 29-30.09.2016 r. młodzież naszej szkoły uczestniczyła w Rajdzie Tischnerowskim dla młodzieży. XVI Rajd Tischnerowski odbył się ,,Szlakami Beskidu Wyspowego”, którego organizatorem był Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. Ks. prof. Józefa Tischnera w Limanowej. Młodzież miała możliwość spotkania z młodzieżą skupioną w ,,Rodzinie Szkół Tischnerowskich”, wzajemnej integracji oraz poznania piękna ,,Ziemi Limanowskiej” i Beskidu Wyspowego. Patronat nad Rajdem Tischnerowskim objął Pan Kazimierz Tischner- brat Księdza Profesora Józefa Tischnera.

W ,,Rajdzie Tischnerowskim” wzięła udział nasza grupa rajdowa ,,Ludzieńkowie Tischnera” w składzie: Antonina Mucha, Zuzanna Rojek, Ewelina Orzechowska, Julia Pytel z klasy I TEa. Byłyśmy zadowolone, że spotkał nas ten zaszczyt. Bardzo przeżywałyśmy ten wyjazd, gdyż mogłyśmy wziąć udział jako uczennice klasy pierwszej po raz pierwszy w ,,Rajdzie Tischnerowskim”. Z  Opiekunem panią Anną Szewczyk i panią Anną Cabak przemierzyłyśmy drogę z Bochni do Limanowej. Naszym ,,busikiem” dojechałyśmy szczęśliwie na miejsce ,,startu rajdu”- przełęcz Słopnicką. Stąd szlakiem czerwonym podążyliśmy już jako grupa rajdowa na Przełęcz Edwarda Rydza – Śmigłego ,,Chyszówki” – miejsce działań wojennych I wojny światowej, gdzie podczas bitwy w listopadzie 1914 r. Polscy Legioniści dowodzeni przez Edwarda Rydza Śmigłego (późniejszego marszałka) pokonali przeważający szwadron kawalerii rosyjskiej. Na tych terenach biegnie linia Brisułowa, miejsc bitewnych Polskich Legionistów z wojskami rosyjskimi, ale także z niemieckimi, i austro- węgierskimi.

Na szlaku rajdowym towarzyszył nam Pan Kazimierz Tischner ,,Ojciec rodziny Szkół Tischnerowskich”, Ksiądz Tomasz Szewczyk- katecheta, pasjonat historii, oraz Pani Aniela Wacławik – emerytowany nauczyciel z Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Limanowej, Koordynatorka ,,Rajdu Tischnerowskiego”.

Podążaliśmy  ,,Szlakiem Jana Pawła II” – zielonym – na Mogielicę ( 1171 m n. p. m.) – ,,Królową Beskidu Wyspowego”. Stąd rozpościerał się przepiękny widok na Tatry i całą panoramę Beskidu Wyspowego. Dodajmy, że na polanie na Mogielicy znajduje się ,,Krzyż Papieski” upamiętniający wędrówkę ks. Karola Wojtyły na Mogielicę. Cieszyłyśmy się, ze tutaj został zaplanowany postój i przy pięknej pogodzie będziemy podziwiać panoramę Tatr w słońcu. Przepiękne góry Beskidu Wyspowego dookoła spowite jesiennymi mgłami, stworzyły na naszych oczach niezwykły pejzaż wysp wyłaniających się z morza. Człowiek patrząc na taki krajobraz, momentalnie się uspokaja, zapomina o całym świecie, o problemach, które zostawia na dole. Z ,,Przełęczy Gruszowiec” (660 m n. p. m.) oddzielającej pasmo Ćwilina od Śnieżnicy, (z legendarnego i opisywanego w literaturze ,,Baru pod Cyckiem”) rozpoczęliśmy trasę na górę Śnieżnicę (1006 m n. p. m.)., gdzie mieliśmy nocleg w Ośrodku Rekolekcyjnym.

Wesołym akcentem podczas wycieczki był moment, kiedy każdy uczestnik wyprawy składał sobie gratulacje, że własnymi siłami pokonał szczyt Śnieżnicy. W schronisku nasza grupa rajdowa ,,Ludzieńkowie Tischnera” została od razu zauważona dzięki temu, że charakteryzował nas dobry humor i wspaniały śpiew. Było nam bardzo przyjemnie, gdy do wspólnego śpiewu włączali się wszyscy uczestnicy naszego wspólnego ,,Rajdu Tischnerowskiego”. Po rozpakowaniu swoich rzeczy w pokojach i po chwilowej przerwie udaliśmy się na obiad. A następnie uczestniczyłyśmy we wspólnej zabawie i spotkaniu, podczas którego nasza grupa rajdowa ,,Ludzieńkowie Tischnera” wzięła udział w ,,Konkursie na najlepszą prezentację rajdową”, w którym bardzo pomysłowo i ciekawie zaprezentowały się poszczególne szkoły uczestniczące w ,,Rajdzie Tischnerowskim”.  Nasza grupa rajdowa ,,Ludzieńkowie Tischnera” pod opieką pani Anny Szewczyk przedstawiła prezentację teatralną: ,,Rozmowy gór o wschodzie słońca” , której treścią był ,,taniec mgieł” otulających Beskid Wyspowy, a następnie budzenie się gór i odsłanianie gór z mgieł- Śnieżnicy, Mogielicy i Kamionnej. W pierwszych swoich teatralnych rolach wystąpiły uczennice klasy I TEa- Antonina Mucha – Anioł, Przewodnik górskiej wycieczki na Śnieżnicę, Zuzanna Rojek- Śnieżnica, Ewelina Orzechowska- Kamionna, Julia Pytel- Mogielica.  Dziewczęta zachwyciły publiczność, wzruszając swoimi interpretacjami i objawiły talenty aktorskie. Refleksje ,,ludzi gór” dotyczyły tego, co w życiu naszym jest ważne i jakie problemy przeżywają ludzie, którzy wynoszą je na górskie szczyty. Nasz spektakl akcentował istotę mądrych rozmów w górach, kontemplację natury, a także zachwyt młodopolskiego artysty Kazimierza Przerwy- Tetmajera mgłą otulającą góry,  pokorę wobec górskich szczytów.

W ,,Konkursie Piosenki o Patronie księdzu Profesorze Józefie Tischnerze” zaprezentowałyśmy autorską piosenkę ,,Ballada o domu nad Dunajcem Księdza Profesora Józefa Tischnera”. Następnie odbył się Konkurs na najlepiej wykonaną ,,Kronikę rajdową”. Nasza grupa rajdowa ,, Ludzieńkowie Tischnera” zajęła II miejsce w Konkursie ,,Na najlepiej wykonaną Kronikę rajdową”. Dodajmy jeszcze, że w Konkursie ,,Rusz głową” pierwsze miejsce zajęła Antonina Mucha, otrzymując album oraz pamiątkowy dyplom.

W składzie jury znaleźli się Pan Kazimierz Tischner- brat Księdza Profesora Józefa Tischnera, Pan Robert Sajdak- dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Limanowej, Pan Walenty Fiut- himalaista, autor pionierskiego wejścia zimowego w 1980 r. na Everest z Leszkiem Cichym, Krzysztofem Wielickim pod kierownictwem Andrzeja Zawady. Następnie młodzież ,,Rodziny Szkół Tischnerowskich” uczestniczyła w prelekcji himalaisty i pokazie ciekawych i pięknych slajdów z wypraw w Himalaje.

W niedzielę uczestnicy ,,Rajdu Tischnerowskiego” wzięli udział w uroczystej mszy św. celebrowanej przez ks. Tomasza Szewczyka. Ksiądz celebrował Eucharystię w taki sposób, że nie zapomniemy jej do końca życia. Wiedziałyśmy, że zejdziemy ze  Śnieżnicy – jak mówił ks. prof. Józef Tischner ,,Z poszerzonym sercem”. Ksiądz przybliżył nam postać Patrona Ks. prof. Józefa Tischnera. Podkreślał, jakim był człowiekiem, i jak wiele zawdzięcza mu młodzież. Zmienił sposób myślenia młodych ludzi. Ksiądz podkreślał też pamięć o własnej historii i pasje, talenty, które podkreślają piękno naszego człowieczeństwa.

Następnie wyruszyliśmy ze Śnieżnicy do Limanowej. Po dotarciu do siedziby szkoły – Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Limanowej, gdzie przywitała przybyłą na ,,Rajd Tischnerowski” młodzież wraz z opiekunami Pani Dyrektor Maria Szkarłat i Pan Dyrektor Robert Sajdak. Podczas zakończenia Rajdu, któremu towarzyszyła muzyka góralska, uczestniczyliśmy w uroczystym podsumowaniu Rajdu. Każdy otrzymał drobną pamiątkę, aby długo zapamiętać te dni. W XVI Rajdzie Tischnerowskim uczestniczyły uczennice klasy I TEa: Antonina Mucha, Zuzanna Rojek, Ewelina Orzechowska, Julia Pytel z klasy I TEa.  pod opieką p. Anny Szewczyk.

Najlepiej wspominamy klimat, które panował w górach. Cudowna atmosfera i cudowni ludzie. Chciałybyśmy te chwile powtórzyć. Dzięki tej wycieczce poznałyśmy uroki i przepiękne widoki Beskidu Wyspowego. Mamy nadzieję, że tą formę wypoczynku uda nam się powtórzyć.